17 July 2011

SS-Kezaliman raja

1. Kezaliman Paduka Seri Maharaja thdp Tuan Jana Khatib
- Tuan Jana Khatib yg mahir dlm ilmu khaya lillah tlh dtg ke Singapura. Beliau telah menilik batang pinang di depan istana hingga terbelah dua. Kebetulan peristiwa ini dilihat oleh permaisuri raja. Paduka Seri Maharaja murka kerana menganggap Tuan Jana Khatib sengaja mahu menunjukkan kehandalnnya di hadapn permaisuri. Paduka Seri Maharaja menitahkan agar Tuan Jana kHatib dibunuh. Pembunuhan ini dianggap zalim kerana baginda tidak menyiast terlebih dahulu tujuan Tuan Jana Khatib berbuat demikian.

2. Kezaliman Raja Iskandar Syah
- Raja Iskandar Syah merupakan raja Singapura yg terakhir. Baginda telah memalukan  anak Sang Rajuna Tapa dengan menyulanya di hujung pasar akibat fitnah. Baginda tidak menyiasat terlebih dahulu fitnah yg telah dilemparkan ke atas Sang Rajuna Tapa. Perbuatan yg dianggap zalim oleh Sang Rajuna Tapa ini telah menyebabkannya belot hingga membawa kejatuhan Singapura ke tangan Majapahit.

3. Kezaliman Sultan Mahmud terhadap Tun Ali Sandang dan Tun Isap
- Sultan Mahmud menitahkan Tun Ali Sandang dibunuh hanya kerana cemburukan Tun Ali Sandang yang berada di rumah Tun Dewi semasa baginda ke rumah Tun Dewi. Tun Isap dititahkan membunuh Tun Ali Sandang. Tun Isap melaksanakan tugasnya dan ini menimbulkan kemarahan Seri Wak Raja. Sultan Mahmud menyuruh TunIsap melarikan diri tetapi Tun Isap pulang semula ke Melaka akibat sikap cintakan tanah air. SultanMahmud menyerahkan Tun Isap kepada Seri Wak Raja dlm keadaan tangan terikat. Tun Isap kemudiannya dibunuh oleh Seri Wak Raja.

4. Kezaliman Sultan Mahmud terhadap keluarga Tun Mutahir
- Sultan Mahmud berdendam dengan Tun Mutahir kerana tidak menunjukkan Tun Fatimah kepada baginda dan Tun Fatimah dikahwinkan dengan Tun Ali. Fitnah Kitul dan Raja Mendaliar membuka peluang kepada Sultan Mahmud untuk membunuh Tun Mutahir dan keluarganya. Hanya Tun Fatimah yg tidak dibunuh dan diambil sebagai isteri.

5. Isi-isi lain
- Kezaliman Paduka Seri Maharaja kerana membunuh seorang kanak-kanak pintar yg telah menyelamatkan Singapura dari serangan todak hanya kerana fitnah pembesar
- Kezaliman Sultan Mahmud membunuh adiknya Raja Zainal hanya cemburukan Raja Zainal yg lebih tampan daripadanya
- Kezaliman Sultan Mahmud yg membunuh Seri Bija diraja yg dtg lambat ke istana pada hari raya. juga kerana dendamnya terhadap Seri Bija diraja yg dianggapnya tidak mahu bertuankan baginda lagi

No comments:

Post a Comment