03 June 2011

Hamzah Fansuri : Biografi & Sumbangan


Huraikan Kedudukan dan Sumbangan Tokoh-tokoh berikut terhadap
perkembangan Kesusasteraan Melayu.
a) Hamzah Fansuri


Hamzah Fansuri
Biografi
Syeikh Hamzah al-Fansuri dilahirkan di Barus atau Fansur pada pertengahan abadke-16 hingga awal abad ke-17, tetapi tarikh lahir secara tepat belum dapat ditentukan.Fansur merupakan sebuah kampung yang terletak di antara Kota Singkel dengan GosongTelaga(Aceh Selatan). Semasa zaman Kerajaan Aceh Darussalam, Kampung Fansur ituterkenal sebagai pusat pendidikan Islam di bahagian Aceh Selatan. Perbezaan pendapatmenyatakan bahawa beliau dilahirkan di Syahrun Nawi atau Ayuthia di Siam danberhijrah serta menetap di Barus.
Ayah Syeikh Hamzah al-Fansuri bernama Syeikh Ismail Aceh pernah menjadigabenor di Kota Sri Banoi. Beliau menggantikan Gabenor Wan Ismail yang berasal dariPatani, yang telah melepaskan jawatan kerana usianya yang lanjut. Syeikh Ismail Acehmeninggal dunia dalam pertempuran melawan orang Yuwun (Annam) di Phanrang.
Ibubapa Hamzah telah meninggal dunia ketika beliau masih kecil. Suasana dankeadaan ini mendorong beliau hidup terpencil dan berdagang atau mengembara darisebuah negerike sebuah negeri. Sewaktu mengembara dan berdagang itu, pelbagaisumber menyebut bahawa Syeikh Hamzah al-Fansuri telah belajar berbagai-bagai ilmudalam masa yang lama. Selain menimba ilmu di Aceh, beliau juga telah mengembara kepelbagai tempat, di antaranya ke Banten (Jawa Barat).Sumber lain juga menyatakanbahawa beliau pernah mengembara keseluruh tanah Jawa, Semenanjung Tanah Melayu,India, Parsi dan Arab. Dikatakan bahawa Syeikh Hamzah al-Fansuri sangat mahir dalamilmu-ilmu fikah, tasawuf, falsafah, mantiq, ilmu kalam, sejarah, sastera dan lain-lain.

Dalam bidang bahasa pula, beliau menguasai dengan kemas seluruh sektor ilmu Arabiyahdan fasih dalam pengucapan bahasa tersebut. Beliau juga berkebolehan dalam pelbagaibahasa lain seperti bahasa Urdu, Parsi, Melayu dan Jawa. Bahasa Melayu telah menjadibahasa ibundanya. Bahasa Melayu yang digunakannya itu sudah memperlihatkan bentukseperti yang digunakan sekarang.
Menurut Muhammad Naguib al-Attas, Hamzah Fansuri diperkirakan meninggalmenjelang tahun 1607, sedangkan L.F Brakel menyebutkan bahwa Hamzah Fansurimasih sempat hidup hingga tahun 1620.


Kedudukan dan Sumbangan Hamzah Fansuri terhadap perkembangan
Kesusasteraan Melayu
SYEIKH Hamzah Fansuri ialah seorang ulama dan pujangga besar Melayu.Beliau merupakan penyair Melayu pertama yang mengubah syair-syair bersifat agama.Hamzah Fansuri adalah seorang yang sangat terkemuka dikalangan orang-orang Melayuoleh kerana syair-syair dan puisi-puisinya yang menakjubkan.
Syair-syair Hamzah Fansuri yang diketahui tidak kurang 32 untaian.Syair-syairnya dianggap sebagai syair Melayu pertama yang ditulis dalam bahasaMelayu, iaitu sajak empat baris dengan pola bunyi akhiraaaa pada setiap barisnya. Ciri-ciri sajaknya yang menonjol di antaranya menjadi puisi Melayu klasik. Pertama,pemakaian penanda kepengarangan. Kedua, banyak petikan ayat Al-quran, hadis,pepatah, dan kata-kata Arab. Itu menunjukkan cepatnya proses Islamisasi dalampenggunaanbahasa, kebudayaan dan sastera Melayu abad ke-16. Ketiga, dalam setiapbait terakhir syairnya selalu mencantumkan takhallus (nama diri), iaitu nama julukanyang biasanya didasarkan pada nama tempat kelahiran penyair atau tempat ia dibesarkan.Keempat, terdapat pula tamsil dan citraan-citraan simbolik yang biasa digunakan olehpenyair-penyair Arab dan Persia dalam melukiskan pengalaman dan gagasannya. Kelima,kerana paduan yang seimbang antara diksi (pilihan kata), rima dan unsur-unsur puitiklainnya.Pengaruh Hamzah Fansuri cepat tersebar di seluruh tempat di Malaysia terutama
melalui pengajaran-pengajaran yang beliau berikan selama perantauan ke berbagaitempat dan melalui karya-karyanya yang tersebar di seluruh Asia Tenggara. HamzahFansuri bukan sahaja seorang ulama tasawuf dan sasterawan terkemuka tetapi jugaseorang perintis dan pelopor pembaharuan. Sumbangannya sangat besar bagi perkembangan kebudayaan Islam di Nusantara, khususnya dalam bidang kerohanian, keilmuan, falsafah, bahasa, dan sastera.
Dalam bidang keilmuan, Hamzah Fansuri telah mempelopori penulisan risalahtasawuf atau keagamaan yang bercorak mistik dan bersifat ilmiah. Sebelum karya-karyaHamzah Fansuri muncul, masyarakat Melayu mempelajari masalah-masalah agama,tasawuf, dan sastera melalui kitab-kitab yang ditulis dalam bahasa Arab dan Parsi. Dalambidang sastera, Hamzah Fansuri mempelopori pula penulisan puisi-puisi Islam bercorakkesufian, mistik,metafizik dan pembicaraan terhadap hubungan insan dengan penciptanyadan manusia seluruhnya. Kedalaman kandungan puisi-puisinya sukar ditandingi olehpenyair lain yang sezaman atau selepasnya. Mereka menerapkan bentuk puisi modendalm karya-karya mereka, namun mereka tidak terlepas daripada pengaruh sastera Islamyang diasaskan oleh Hamzah Fansuri. Dalam bidang kesusasteraan pula, beliau ialahorang pertama yang memperkenalkan syair dan puisi empat baris dengan skema sajakakhiraaaa seperti sebelumnya. Dilihat dari strukturnya, syair yang diperkenalkan olehHamzah Fansuri seolah-olah merupakan perpaduan antara sajak Parsi dengan pantun Melayu.
Hamzah Fansuri juga telah berhasil meletakkan dasar-dasar puitika dan estetikaMelayu. Pengaruh itu masih dapat diamati sehingga sekarang, seperti dalam karyapenyair Pujangga Baru, sasterawan angkatan 70-an dan sebagainya. Bidang kebahasaan,Hamzah Fansuri telah memberikan beberapa sumbangan. Pertama, sebagai penulispertama kitab keilmuan dalam bahasa Melayu, beliau berhasil mengangkat bahasaMelayu menjadi bahasa intelektual dan ekspresi keilmuan yang hebat. Oleh sebab itu,kedudukan bahasa Melayu di bidang penyebaran ilmu dan persuratan menjadi sangat
penting dan mengungguli bahasa-bahasa Nusantara yang lain pada waktu itu. Pada sekitarabad ke-17, bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar kepada pelbagai lembagapendidikan Islam, bahkan digunakan pula oleh Pemerintah Hindia Belanda sebagaibahasa pentadbiran dan bahasa pengantar di sekolah-sekolah pemerintah. Itulah yangtelah memberikan peluang besar terhadap bahasa Melayu bukan sahaja untukberkembang maju tetapi juga untuk dipilih dan ditetapkan menjadi bahasa persatuan dankebangsaan.
Sumbangan dan pemikiran selanjutnya mengenai kebahasaan dapat dibaca dalamsyair-syair dan risalah-risalah tasawuf Hamzah Fansuri, sangat besar jasanya dalamproses Islamisasi bahasa Melayu. Islamisasi bahasa sama saja dengan Islamisasipemikiran dan kebudayaan. Syair-syairnya bukan sahaja memperkaya perbendaharaankata bahasa Melayu tetapi juga mengintegrasikan konsep-konsep Islam dalam berbagaibidang kehidupan dalam sistem bahasa. Karya-karya sufisme dalam bentuk syair telahmengubah perspektif dan fungsi sastera ini. Beliau telah memperkenalkan satu dimensibaru untuk memahami kehidupan dan keindahan. Melalui hasil karangannya, dijelaskanmengapa orang harus mencari Tuhan dan juga sebagai garis petunjuk untuk mencariTuhan. Syair-syair Hamzah sarat dengan estetika, ilmu dan falsafah diolah berdasarkanpengaruh pantun menampakkan bahawa Hamzah menguasai puisi Parsi bersifat tasawufdan memupuk rasa cinta akan Allah. Hamzahlah penyajak Melayu pertama yangmenggunakan syair dalam tulisan agama.
Hamzah telah memperkenalkan suatu dimensi baru untuk memahami kehidupandan keindahan. Karya-karyanya memacarkan kesatuan estetika, kepaduan, keutuhan dankesejagatan yang membentuk perubahan dan pembangunan dalam sastera Melayu.

Sesungguhnya, Hamzah melalui pengalaman peribadi dan dirinya sebagai fokus telahmenukar konsep sastera, kepengarangan dan konsep diri. Paling penting beliau telahmengungkapkan perubahan dari segi persepsi kehidupan dunia Melayu. Hamzahmemberi sumbangan yang sangat besar kepada kesusasteraan Melayu dan Nusantara.Hasilan karyanya mengandungi benih-benih inovasi yang kemudiannya di warisi olehpengarang Melayu seperti Abdullah Munshi, Raja Ali Haji dan Salleh Perang. Hamzahberjaya memadukan semua unsur-unsur inovasi tersebut dengan indah dan berkesan.Oleh itu, pembaharuan yang di bawa oleh Hamzah dianggap menjangkau zaman dangenerasinya sehingga unsur pembaharuan dan nilai moden berjaya ditonjolkan.

Karya Hamzah Fansuri
Asrar al-Arifin (Rahsia Orang yang Bijaksana)
Sharab al-Asyikin (Minuman Segala Orang yang Berahi)
Zinat al-Muwahidin (Perhiasan Sekalian Orang yang Mengesakan).
Syair Si Burung Pingai
Syair Si Burung Pungguk
Syair Sidang Fakir
Syair Dagang
Syair Perahu

No comments:

Post a Comment