24 July 2012

Cerminan kedudukan wanita Dalam SS


kita dapat memahami dan mengetahui kedudukan dan tugas wanita di zaman itu dari teks Sejarah Melayu walaupun ia tidak menceritakannya secara tersendiri dan tidak menceritakannya secara sengaja. Sejarah Melayu ada menceritakan tiga kumpulan wanita yang berbeza, iaitu wanita kampung, wanita istana dan akhir sekali wanita ajaib (Zaleha, 1998).

Wanita Kampung
Sejarah Melayu, walaupun berkisar sekeliling raja-raja, ada juga menceritakan sedikittentang wanita kampung dan aktiviti iktisad mereka. Di dalam cetera kedua, diceritakantentang adik beradik Wan Empuk dan Wan Malini yang mempunyai perhumaan sekaligusmenunjukkan ativiti ekonomi mereka iaitu berhuma (Shellabear, 1991). Ada juga diceritakandalam cetera keduapuluh sembilan tentang seorang pelulut yang membantu Hang Nadim. Inimenunjukkan bahawa pada zaman itu ada juga aktiviti ekonomi yang dilakukan wanitaseperti ini, iaitu menghasilkan bedak wangi. Ia juga mencerminkan satu sifat wanita kampungyang keinginan memperoleh emas ataupun kesenangan-kerana dengan menolong HangNadim dia tahu akan diupah kerana Hang Nadim datang untuk menunaikan kehendak Sultan.Meskipun sedikit, Sejarah Melayu ada memberi gambaran tentang kehidupan dankegiatan ekonomi wanita dizaman itu. Ia juga mewarnai wanita kampung ini sebagaimempunyai perasaan; sifat tamak yang ditonjolkan pelulut, dan sifat takut yang ditunjukkan Wan Empuk dan Wan Malini. Sememangnya ia tiada huraian yang panjang lebar tentang wanita kampung tetapi masih dapat kita memahami tugas wanita di zaman itu. Contoh yangdikemukan dalam cetera kedua tentang Wan Empuk dan Wan Malini juga dipersetujui olehGeertz (Geertz, 1961), di mana dia setuju dengan hidup orang Melayu dan Jawa yangberhuma di zaman itu. Dia juga ada mengatakan bahawa wanita Jawa dizaman itu dapatbekerjasama dengan seorang wanita lain, seperti contoh adiknya. Ini jarang pula diperlihatkandalam orang lelaki (Geertz, 1961) dan juga dapat dilihat di dalam SM yang kurangmemperlihatkan dua lelaki yang bekerjasama di bawah satu bumbung seperti wanita yangdipaparkan di dalams cetera kedua-iaitu Wan Empuk dan Wan Malini. Sumber ini dapatdipergunakan walaupun ia membincangkan tentang wanita Jawa, struktur masyarakat Jawalebih kurang sama dengan masyarakat Melayu.

Wanita Istana
Sebagai sebuah karya yang bersifat istana sentrik,banyak diceritakan tentang wanitayang ada sangkut paut dengan istana. Ini termasuk wanita yang mempunyai hubunganlangsung dengan raja dari segi kekerabatan ataupun perkahwinan, wanita yang bersangkutpaut dengan pembesar istana serta wanita yang bertugas di istana sebagai dayanag-dayangdan juga lain-lain. Ia banyak menceritakan tentang wanita dan juga fungsi di dalammasyarakat itu.Dalam Sejarah Melayu ia ada menceritakan tentang wanita yang digunakan untuk mengeratkan hubungan antara keluarga dan juga negeri. Raden Galoh Cendera Kirana telahdikahwini oleh Sultan Mansor Shah untuk menjalinkan hubungan antara Melaka danMajapahit. Begitu juga dengan perkahwinan antar Sultan Mansur dan Hang Li Po yangbertujuan untuk mengeratkan hubungan antara Melaka dengan Negara Cina. Di sini, wanitadigambarkan sebagai alat untuk memperatkan dua kerajaan yang berbeza. Dari segi hubungandengan Majapahit, Melaka mungkin inginkan persahabatan kerana kedua-dua empayar ini
dianggap besar dan makmur dizaman itu. Persahabatan dengan Cina pula diadakan untuk perlindungan kerana Cina dahulu dianggap sebagai kuasa besar di benua Asia ini. Wanitajuga berfungsi mengeratkan hubungan antara keluarga didalamcontoh cetera ketiga belas dimana Tun Kudu yang dikahwinkan dengan Seri Nara Diraja telah mebuat Tun Perak berbaik-baik semula dengan Seri Nara Diraja keran Tun Kudu merupakan saudaranya.Wanita juga dicerminkan sebagai hadiah kepada lelaki. Contohnya Makhdum Mudatelah dianugerahi Dang Bibah dan Dang Bunga kerana telah menjawab sebuah kemusykilanagama yang disampaikan oleh Sultan Mansor Shah dalam Cetera Kedua Puluh. Hang Nadimjuga telah dianugerahi Cobak oleh Sultan Mahmud Shah kerana berjaya merampas Tun Teja.Satu lagi contoh adalah Sultan memberi Tun Kudu kepada Seri Nara Diraja walaupun TunKudu merupakan isterinya. Ini memperlihatkan kuasa wanita sebagai pengaman keadaan,mengamankan keadaan di antara dua lelaki iaitu Tun Perak dan Seri Nara Diraja.Wanita juga digambarkan sebagai alat pemuas nafsu seks didalam cerita ini walaupuntidak ketara ditonjolkan ataupun diceritakan secara terperinci. Contohnya adalah isteri TunBiajid yang berzina dengan Sultan Mahmud dalam cetera keduapuluh enam. Ini jugamenunjukkan cerminan bahawa wanita dizaman itu terlibat secara aktif didalam menjalinkanhubungan seks (Reid, 1988).Wanita juga digambarkan sebagai pemegang paksi kuasa negeri. Ini jarangditonjolkan tetapi dapat dilihat ketara dimana Tun Fatimah enggan memberi anak kepadaSultan jika anaknya tiada dijanjikan sebagai pelapis raja. Ini menonjolkan kebijaksanaanwanita dizaman itu, dan juga menekankan tugas wanita sebagai pemberi zuriat kepada lelakihinggakan Sultan sanggup bersetuju dengan wanita. Ini menunjukkan kekuatan dankepintaran wanita dalam mempergunakan kemahuan sesorang lelaki itu,lebih-lebih lagikerana ia seorang Sultan-menunjukkan kuasa wanita diatas lelaki.
Secara kolektif, kita dapat melihat susun lapis dan juga perwatakan wanita didalamSejarah Melayu. Ini yang mengagungkan lagi teks Sejarah Melayu kerana sememangnya,dalam pelbagai teks klasik yang lain, jarang pun diceritakan tentang wanita.

Wanita Ajaib
Sejarah Melayu juga ada menceritakan tentang wanita yang bersifat ajaib. Contohyang paling ketara adalah Puteri Gunung Ledang. Di sini, beliau telah membodoh-bodohkanSultan Mahmud dengan meminta barang-barang mustahil sebagai hantaran. Ini menyedarkanSultan Mahmud kerana dia tidak kesampaian menghadiahkan darah anaknya sendiri. Dapatdisimpulkan bahawa tugas wanita disini adalah sebagai penyedar, dan juga mengingatkankepada Sultan bahawa dia tidak mampu memiliki semuanya

No comments:

Post a Comment