kita dapat memahami dan mengetahui
kedudukan dan tugas wanita di zaman itu dari teks Sejarah Melayu walaupun ia
tidak menceritakannya secara tersendiri dan tidak menceritakannya secara
sengaja. Sejarah Melayu ada menceritakan tiga kumpulan wanita yang berbeza,
iaitu wanita kampung, wanita istana dan akhir sekali wanita ajaib (Zaleha,
1998).
Wanita Kampung
Sejarah Melayu, walaupun berkisar sekeliling raja-raja, ada
juga menceritakan sedikittentang wanita kampung dan aktiviti iktisad mereka. Di
dalam cetera kedua, diceritakantentang adik beradik Wan Empuk dan Wan Malini
yang mempunyai perhumaan sekaligusmenunjukkan ativiti ekonomi mereka iaitu
berhuma (Shellabear, 1991). Ada juga diceritakandalam cetera keduapuluh
sembilan tentang seorang pelulut yang membantu Hang Nadim. Inimenunjukkan bahawa
pada zaman itu ada juga aktiviti ekonomi yang dilakukan wanitaseperti ini,
iaitu menghasilkan bedak wangi. Ia juga mencerminkan satu sifat wanita
kampungyang keinginan memperoleh emas ataupun kesenangan-kerana dengan menolong
HangNadim dia tahu akan diupah kerana Hang Nadim datang untuk
menunaikan kehendak Sultan.Meskipun sedikit, Sejarah Melayu ada memberi
gambaran tentang kehidupan dankegiatan ekonomi wanita dizaman itu. Ia juga
mewarnai wanita kampung ini sebagaimempunyai perasaan; sifat tamak yang
ditonjolkan pelulut, dan sifat takut yang ditunjukkan Wan Empuk dan Wan Malini.
Sememangnya ia tiada huraian yang panjang lebar tentang wanita kampung tetapi
masih dapat kita memahami tugas wanita di zaman itu. Contoh yangdikemukan dalam
cetera kedua tentang Wan Empuk dan Wan Malini juga dipersetujui olehGeertz
(Geertz, 1961), di mana dia setuju dengan hidup orang Melayu dan Jawa
yangberhuma di zaman itu. Dia juga ada mengatakan bahawa wanita Jawa dizaman
itu dapatbekerjasama dengan seorang wanita lain, seperti contoh adiknya. Ini
jarang pula diperlihatkandalam orang lelaki (Geertz, 1961) dan juga dapat
dilihat di dalam SM yang kurangmemperlihatkan dua lelaki yang bekerjasama di
bawah satu bumbung seperti wanita yangdipaparkan di dalams cetera kedua-iaitu
Wan Empuk dan Wan Malini. Sumber ini dapatdipergunakan walaupun ia
membincangkan tentang wanita Jawa, struktur masyarakat Jawalebih kurang sama
dengan masyarakat Melayu.
Wanita Istana
Sebagai sebuah karya yang bersifat istana sentrik,banyak
diceritakan tentang wanitayang ada sangkut paut dengan istana. Ini
termasuk wanita yang mempunyai hubunganlangsung dengan raja dari segi
kekerabatan ataupun perkahwinan, wanita yang bersangkutpaut dengan pembesar
istana serta wanita yang bertugas di istana sebagai dayanag-dayangdan juga
lain-lain. Ia banyak menceritakan tentang wanita dan juga fungsi di dalammasyarakat
itu.Dalam Sejarah Melayu ia ada menceritakan tentang wanita yang digunakan
untuk mengeratkan hubungan antara keluarga dan juga negeri. Raden Galoh
Cendera Kirana telahdikahwini oleh Sultan Mansor Shah untuk menjalinkan hubungan
antara Melaka danMajapahit. Begitu juga dengan perkahwinan antar Sultan Mansur
dan Hang Li Po yangbertujuan untuk mengeratkan hubungan antara Melaka dengan
Negara Cina. Di sini, wanitadigambarkan sebagai alat untuk memperatkan dua
kerajaan yang berbeza. Dari segi hubungandengan Majapahit, Melaka mungkin
inginkan persahabatan kerana kedua-dua empayar ini
dianggap besar dan makmur dizaman itu. Persahabatan dengan
Cina pula diadakan untuk perlindungan kerana Cina dahulu dianggap sebagai
kuasa besar di benua Asia ini. Wanitajuga berfungsi mengeratkan hubungan antara
keluarga didalamcontoh cetera ketiga belas dimana Tun Kudu yang dikahwinkan
dengan Seri Nara Diraja telah mebuat Tun Perak berbaik-baik semula dengan Seri
Nara Diraja keran Tun Kudu merupakan saudaranya.Wanita juga dicerminkan sebagai
hadiah kepada lelaki. Contohnya Makhdum Mudatelah dianugerahi Dang Bibah dan
Dang Bunga kerana telah menjawab sebuah kemusykilanagama yang disampaikan oleh
Sultan Mansor Shah dalam Cetera Kedua Puluh. Hang Nadimjuga telah dianugerahi
Cobak oleh Sultan Mahmud Shah kerana berjaya merampas Tun Teja.Satu lagi contoh
adalah Sultan memberi Tun Kudu kepada Seri Nara Diraja walaupun TunKudu
merupakan isterinya. Ini memperlihatkan kuasa wanita sebagai pengaman
keadaan,mengamankan keadaan di antara dua lelaki iaitu Tun Perak dan Seri Nara
Diraja.Wanita juga digambarkan sebagai alat pemuas nafsu seks didalam cerita
ini walaupuntidak ketara ditonjolkan ataupun diceritakan secara terperinci.
Contohnya adalah isteri TunBiajid yang berzina dengan Sultan Mahmud dalam
cetera keduapuluh enam. Ini jugamenunjukkan cerminan bahawa wanita dizaman itu
terlibat secara aktif didalam menjalinkanhubungan seks (Reid, 1988).Wanita juga
digambarkan sebagai pemegang paksi kuasa negeri. Ini jarangditonjolkan tetapi
dapat dilihat ketara dimana Tun Fatimah enggan memberi anak kepadaSultan jika
anaknya tiada dijanjikan sebagai pelapis raja. Ini menonjolkan
kebijaksanaanwanita dizaman itu, dan juga menekankan tugas wanita sebagai
pemberi zuriat kepada lelakihinggakan Sultan sanggup bersetuju dengan wanita.
Ini menunjukkan kekuatan dankepintaran wanita dalam mempergunakan kemahuan
sesorang lelaki itu,lebih-lebih lagikerana ia seorang Sultan-menunjukkan kuasa
wanita diatas lelaki.
Secara kolektif, kita dapat melihat susun lapis dan juga
perwatakan wanita didalamSejarah Melayu. Ini yang mengagungkan lagi teks
Sejarah Melayu kerana sememangnya,dalam pelbagai teks klasik yang lain, jarang
pun diceritakan tentang wanita.
Wanita Ajaib
Sejarah Melayu juga ada menceritakan tentang wanita yang
bersifat ajaib. Contohyang paling ketara adalah Puteri Gunung Ledang. Di
sini, beliau telah membodoh-bodohkanSultan Mahmud dengan meminta barang-barang
mustahil sebagai hantaran. Ini menyedarkanSultan Mahmud kerana dia tidak
kesampaian menghadiahkan darah anaknya sendiri. Dapatdisimpulkan bahawa tugas
wanita disini adalah sebagai penyedar, dan juga mengingatkankepada Sultan
bahawa dia tidak mampu memiliki semuanya
No comments:
Post a Comment